Mi kell ahhoz, hogy ne csak jelen legyél a világhálón, hanem értéket is teremts vállalkozásodnak?

Ha most tervezed elkészíttetni első weboldalad, vagy ha már rendelkezel is eggyel, fontos, hogy megértsd mitől is lesz jó egy weboldal. Ezeken múlik, hogy online befektetésed sikerre vagy kudarcra van ítélve. Egy csúnya vagy hanyagul felépített weboldal többet árthat vállalkozásodnak, mint gondolnád.

 

A jó weboldal ismérveit öt kategóriában vizsgáljuk:

  1. Megjelenés
  2. Tartalom
  3. Funkciók
  4. Használhatóság
  5. SEO – keresőoptimalizálás

Megjelenés

Egy weboldalnak vizuálisan megnyerőnek, részletesen kidolgozottnak és professzionálisnak kell lennie. Ne feledd, ez az oldal képviseli vállalkozásod, termékeid és szolgáltatásaid a világhálón. Lehetséges, hogy weboldalad lesz az első és egyetlen amivel a potenciális ügyfeled találkozik vállalkozásod kapcsán.

Egy minőségi weboldal pozitív benyomást kelt az emberekben és az oldalon tartja a látogatóidat. Mára a kisebb és nagyobb vállalkozások is elmozdulnak az internet irányába, a Te feladatod, hogy elragadd látogatóid figyelmét a konkurenciáról és magadra irányítsd.

Ökölszabályok a honlapok megjelenésével kapcsolatban:

  • Megfelelő színhasználat – egy jó színséma 2-3 fő színből áll, melyek passzolnak egymáshoz és harmóniában vannak vállalkozásod mondanivalójával, hangulatával is. Nem szabad túlzásba esni a színekkel, könnyen elvonhatják a figyelmet a szöveges tartalomról!
  • Könnyen olvasható szöveg – A jól bevált klasszikus a fehér alapon fekete betű, de manapság már sokféle kombináció tud jól teljesíteni, fontos, hogy megfelelő kontraszt legyen a háttér és a betűk között illetve könnyen olvasható betűtípust válasszunk.
  • Minőségi vizuális anyagok – A látvány fokozásának legjobb eszköze, ha minőségi fotókat használunk weboldalunkon. Nem csak a webáruházaknak szükségesek a jó termékfotók, minden vállalkozás profitálhat a minőségi képekből. Figyeljünk arra is, hogy csak ellenőrzött forrásból származó, vagy általunk készíttetett képet használjunk, a jogi viták elkerülése érdekében.
  • Érthető grafikák – A grafikák nagyon fontosak, egy kis változatosságot visznek az egyébként unalmas hosszú szöveges tartalomba, segíthetik az értelmezést, de fontos, hogy a használt grafikai anyagoknak legyen mondanivalója, vagy legalább illeszkedjen a szöveg témájához. Itt is fontos: ne használjunk egy oldalon túl sok képanyagot!
  • Egyszerűség – A kevesebb néha több! Ne bonyolítsd túl, egy rendezett, áttekinthető elrendezés segít a látogatónak, hogy az üzenetedre fókuszáljon. Ne használj feleslegesen komplex grafikai elemeket, animációkat, csak azért, hogy lenyűgözd a látogatóid.

Tartalom

A dizájn mellett kulcsfontosságú a tartalom. Ne felejtsd el, hogy látogatóid, célközönséged olyan információra vadászik, mely segít nekik meghozni bizonyos döntéseket, ezért rendkívül fontos, hogy weboldalad informatív és releváns legyen. Élj ezzel a lehetőséggel és mutasd meg látogatóidnak, hogy szakértője vagy területednek!

Óvatosan a tartalom másolással, ha egy az egyben átemelsz tartalmat valahonnan, azt a keresők általában büntetéssel jutalmazzák!

Ökölszabályok a tartalomban:

  • Rendezett és összeszedett tartalom – gondosan címkézd fel szöveges tartalmaid és oszd a szövegrészeket kisebb paragrafusokra, ne terheld az olvasót végeláthatatlan szövegmennységgel. Általában ~10 másodpercünk van megragadni egy látogató figyelmét.
  • Rendszeres frissítés – az emberek nem szeretik újra és újra ugyanazt olvasni. Ha publikálsz tartalmakat, figyelj, hogy rendszeresen készíts újabbakat.
  • A látogatóidat szólítsd meg – érezzék, hogy hozzájuk szólsz, került az én, mi személyes névmásokat, inkább használd a „Te” változatot, ha hozzájuk beszélsz. „Te is szembesültél azzal a problémával, hogy …?” vs. „Az én problémám az hogy…”
  • Ha nem vagy túl jó a tartalomgyártásban, érdemes megfontolni ezen feladat kiszervezését.
  • Biztosíts olyan tartalmat, melyet magával vihet – például letölthető prezentációt, ebookot, elemzést, hangoskönyvet, bármit ami a neki értéket ad és magával viheti.
  • Óvatosan a giccsekkel – a flash tartalmak, animációk nagyon látványosak tudnak lenni, ugyanakkor könnyű túlzásba esni, óvatosan bánj velük és ne feledd, a keresőrobotok a HTML kódot tudják megfelelően értelmezni, nem hallanak zenét és nem tudják a flash tartalmakat sem megnézni
  • Figyelj a helyesírásra, nyelvtanra és a közölt adatok valóságosságára, hisz nem tudod holnap ki és hol fog téged idézni vagy rád hivatkozni.

 

Funkciók

Az oldalad minden része megfelelően és gyorsan kell működjön, a rosszul felépített elemek csak feszültséget keltenek látogatóidban és hamis illúziókat ébresztenek vállalkozásoddal kapcsolatban.

Figyelj, hogy a képek, hivatkozások, kapcsolati űrlapok… és minden további elemet alaposan tesztelj le és bizonyosodj meg a megfelelő működésükről.

 

Használhatóság

Kritikus pontja online megjelenésednek, hogy weboldalad könnyen áttekinthető és kezelhető legyen. Egyik elsődleges cél, hogy a  látogató könnyen el tudjon igazodni rajta, problémamentesen tudja olvasni a szövegeket és gyorsan ki kell ismernie magát.
Segítsd a látogatóidat az eligazodásban, ha főoldaladon görgetve tud navigálni, gondoskodj róla, hogy ez számára is egyértelmű legyen.

Ökölszabályok, hogy jól használható legyen oldalad:

  • Gyorsaság – manapság mindenki siet, ha nem töltődik be kellően gyorsan oldalad, a látogatók gondolkodás nélkül tovább állnak és lehet, hogy vissza sem jönnek. Ezért fontos a képek és a gyorsítótár optimalizálása
  • Egységes összkép – Oldalad összképe meghatározó, fontos, hogy legyen egységes, ne használj a különböző aloldalaknál nagyon eltérő megjelenést.
  • Logikus navigáció – Segítsd a látogatókat az eligazodásban, ha főoldaladon görgetve tud navigálni, gondoskodj róla, hogy ez számára is egyértelmű legyen, akár egy finom kis grafikai elemmel, akár egy gombbal, melyet ha megnyom, a következő szakaszhoz érkezik. Ne használj bonyolult menüstruktúrát, 1-1 menüben maximum 10 elemmel dolgozz.
  • Kompatibilitás – a látogatók különböző eszközökön, operációs rendszereken és böngészőkben fogják megnyitni oldalad, fontos, hogy minden környezetben megfelelően jelenjen meg
  • Reszponzivitás – a látogatóid különböző eszközei, főként a mobileszközök és tabletek más-más felbontást használnak, de weboldaladnak mindegyiken megfelelően kell megjelennie.

 

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás önmagában egy hatalmas terület, az egész átfogó bemutatása komoly feladat, de kezdetnek megemlítenék itt is
néhány ökölszabályt:

  • Ne használj feleslegesen Flash vagy JavaScript tartalmat, sem képekre írt szöveget, ezeket nem látják a keresők.
  • Vizsgáld meg a vállalkozásod területén milyen kulcsszavakra keresnek az emberek (Google Keyword Planner segítségével például) és figyelj, hogy ezek szerepeljenek az oldaladon megjelenő tartalomban
  • Használj beszédes linkeket! A hivatkozások nyugodtan lehetnek hosszabbak és beszédesek, ezt a keresők is preferálják és látogatóid is könnyebben eligazodnak pl. ha azt látják, hogy vallalkozasod.hu/termekek/burkolat/belteri, mintha egy ilyesmi vallalkozasod.hu/shop/category=4?belteri URL-el szembesülnek, mely számukra a legkevésbé beszédes.
  • Friss és hasznos tartalmat készíts, olyan kérdésekkel és problémákkal foglalkozz, melyek érdeklik a látogatóidat, ezt a keresők is értékelni fogják.